OKG

Monika

Banner - ZZ

Kyslíkové radikály

  • Nespecifické označení pro velmi relativní látky, které za určitých okolností vznikají v organismu z kyslíku a některých jeho sloučenin (při zánětu, vlivem záření apod.)
  • Mají velmi krátký poločas.
  • Plní v organismu některé funkce (účastní se např. na likvidaci bakterií ve fagocytech či průniku spermií do vajíčka, jejich nadměrný vznik a současný nedostatek ochranných mechanismů je však jedním z faktorů, které organismus poškozují.
  • Existuje vztah k některých chorobným stavům ( ateroskleróza, parkinsonismus)
  • Ochranný vliv se přisuzuje rovněž některým vitamínů (C,E a beta–karotenu) a stopovému prvku selenu.

ovoceAntioxidanty

  • Antioxidant je látka, jejíž molekuly omezují aktivitu kyslíkový radikálů- snižují pravděpodobnost jejich vzniku nebo je převádějí do méně relativních nebo nereaktivních stavů.
  • Tím omezuje proces oxidace v organismu nebo směsích, kde se vyskytují. Z tohoto důvodu se jako konzervanty přidávají do potravin, které by byly jinak oxidací nadměrně poškozovány (rostlinné oleje)
  • Konzumování působí v jistém smyslu pozitivně na zdraví organismu. Ovšem přemíra antioxidantů může spíše uškodit, přirozené oxidační procesy tlumit a naopak i oxidanty pomáhají zdraví,
  • Antioxidanty lze dělit na přirozené a syntetické.
  • Z hlediska konzumenta lze hodnotit přítomnost antioxidantů v potravinách spíše kladně, jednak prodlužují jejich trvanlivost, jednak jejich užívání může mít příznivé účinky na jeho zdraví, neboť snižuje pravděpodobnost vzniku srdečně-cévních chorob a některých typů rakoviny.
  • Antioxidanty ovšem chrání i rakovinné buňky a to i více, takže mohou i škodit. Proto u lidí s rakovinou by se jejich konzumace neměla doporučovat.

2344109 img ovoce zelenina kosik leto zahrada hubnutiMezi antioxidanty patří například:

  • vitamín A a karotenoidy (mrkev, dýně, brokolice, rajčata, broskve, atd.)
  • vitamín E (ořechy, listová zelenina, celozrnné potraviny, atd.)
  • vitamín C (citrusy, jahody, rajčata, listová zelenina, atd.)
  • selen (ryby, vejce, česnek, červené maso, atd.)
  • flavonoidy (granátové jablko, hroznové víno, červené víno, brusinky, atd.)
Tyto informace nebyly schváleny společností O.K.G., s.r.o., nejedná se o oficiální materiál společnosti.
 Zdravý život - Monika  © 2016