OKG

Monika

Banner - ZZ

Vitamin D (kalciferol)

  • Někdy se mu také říká sluneční vitamín, protože si ho organismus vlivem slunečního záření dokáže vyrobit sám.

Vitamin D a silné kosti

  • Základní funkcí je regulace hladiny vápníku a fosforu v krvi, čímž pomáhá při stavbě kostí a zubů a působí proti osteomalácii a osteoporóze.
  • Bez vitaminu D nemůže organismus vstřebávat z potravy ani z potravinových doplňků dostatečné množství vápníku
  • Jsou-li hodnoty vápníku v krvi nízké, tělo odebírá vápník z kostí, a tím pokrývá potřebu tohoto minerálu pro svaly, srdce a nervy. To má za následek ztrátu kostní hmoty a řídnutí kostí tkáně, což zvyšuje riziko zlomenin.
  • Když svítí slunce shromažďujeme tento vitamin v těle až do zimy, kdy nepřijdeme do styku s ultrafialovými paprsky.
  • Rovněž lidé s onemocněním dásní potřebují dostatečné množství vitaminu D, neboť může zabránit postupujícímu úbytku kostní hmoty v čelistech, která je důležitá pro upevnění zubů.

vitamin d 2Další význam vitaminu D

  • Pomáhá vstřebávat vitamin A
  • Je důležitý pro tvorbu hormonů
  • Zvyšuje obranyschopnost organismu
  • Povzbuzuje činnost štítné žlázy
  • Působí preventivně proti rakovině
  • Působí proti roztroušené skleróze
  • Podílí se na detoxikaci organismu
  • Příznivě působí na léčbu lupénky
  • Snižuje citlivost na bolest
  • Uklidňuje nervy a napomáhá zdravému spánku

Co usnadňuje vstřebávání vitaminu D

  • Vstřebávání zvyšují tuky či oleje v potravinách

Doporučená denní dávka

  • Dospělí 5mcg
  • Těhotné a kojící 10mcg
  • Léčebná dávka 25mcg
  • Osoby starší 55let se doporučuje dávka vyšší, aby se zabránilo demineralizaci kostí
  • Je prokázáno, že 15minutové ozáření obličeje, rukou a paží 3x týdně dokáže doplnit vitamin D, který organismus potřebuje.
  • Kdo má světlou pleť, může absorbovat 50-73% slunečního světla, zatímco ten, kdo má tmavou pokožku, využívá jen 3-36%

vtamin DDoplňky a jejich užívání

  • Vitamin D lze získat jako samostatný doplněk v tobolkách, tabletách, kapslích nebo v podobě rybího tuku.

Jak se projevuje nedostatek vitaminu D

  • Nedostatek může u dětí vyvolat křivici, chorobné oslabení kostí, vypadávání zubů, nervové poruchy, podrážděnost a poruchy spánku.
  • U dospělých nedostatek zvyšuje riziko osteoporózy a může také provázet svalovou slabost, průjem a nervozitu.

Jak se projevuje nadbytek vitaminu D

  • Největší riziko předávkování je u malých dětí, proto by se doplňky měly užívat jen na doporučení lékaře.
  • Velké dávky z potravinových doplňků mohou působit při dlouhodobém užívání problémy, neboť přebytek se z těla nevylučuje a mohou se objevit bolesti hlavy, ztráta chuti k jídlu, stálá žízeň, nevolnost, zvracení.

Přírodní zdroje

  • Bohatým zdrojem jsou rybí oleje, tučné ryby (losos, sleď, tuňák, halibut), tresčí játra, produkty z krve, žloutek, mléko a mléčné výrobky, naklíčená semena.
Tyto informace nebyly schváleny společností O.K.G., s.r.o., nejedná se o oficiální materiál společnosti.
 Zdravý život - Monika  © 2016