OKG

Monika

Banner - ZZ

vitamin aVitamin A (retinol)

  • Vitamín A je látka rozpustná v tuku a je skladována především v játrech, ledvinách, vaječnících, varlatech, tenkém střevě a plicích.
  • Nachází se v některých pokrmech živočišného původu ve formě retinolu.
  • V rostlinách existuje ve formě provitamínu beta-karotenu.

Vitamin A a zrak

  • Náš organismus potřebuje vitamin A k výrobě rodopsinu, barviva, které nám umožňuje vidět za tmy, nemá-li ho, nastává šeroslepost.
  • Doplňky s vitaminem A mohou mít příznivý vliv i na jedince se zeleným zákalem.
  • Nedostatek tohoto vitaminu pravděpodobně souvisí se zarudnutím víček a svěděním očí.
  • I nepříjemný zánět spojivek se dává do souvislosti s nedostatkem vitaminu A.

Vitamin A a nachlazení

  • Často opakující se rýmy, nachlazení, chrapot, bronchitidy apod. souvisí s nedostatkem vitaminu A.

Vitamin A a rakovina

  • Sníženým přísunem vitaminu A a zvýšenou náchylností k nádorovým onemocněním, zvláště k rakovině krve, dýchacích cest, hrtanu, jícnu, žaludku, žaludku, u žen k rakovině prsu a děložního hrdla a u mužů prostaty. U kuřáků rakovina plic.
  • Kuřáci, kteří jedí hodně zeleniny (zejména mrkve), bývají méně poškozeni než kuřáci, kteří mrkev konzumují méně.
  • Vitamin A pomáhá zvyšovat i účinnost chemoterapie.

Vitamin A a ženy

  • Je velmi důležitý pro produkci progesteronu, který tvoří přirozenou ochranu plodu v těle matky během těhotenství. Při kolísaní hrozí vyšší riziko potratovosti.
  • I dlouhá doba krvácení při menstruaci může být způsobeny nedostatkem vitaminu A.
  • Používá se při léčbě poševních kvasinkových infekcí i při léčbě cyst.
  • U žen v přechodu zamezuje spolu s vápníkem klimakterickým potížím, jakou jsou horkost, návaly, nervozita a deprese.

Vitamin A a muži

  • Produkce pohlavních orgánů a plodnost je také závislá na dostatečném množství vitaminu A, nízká hladina snižuje produkci spermatu.
  • Pacienti s cukrovkou mají obtíže při přeměně beta-karotenu na vitamin A.

Vitamin A a krása

  • Dostatek toho vitaminu působí na stav naší kůže, někdy je považován za vitamin pleti.
  • Podporuje obnovu buněčné struktury a zabraňuje předčasnému stárnutí kůže a vzniku vrásek.
  • Přispívá výrazně k oživení pleti, suchá a hrubá pleť je způsobena nedostatkem vitaminu A.
  • I na vzniku akné se podílí pokles hladiny tohoto vitaminu.

vitaminy ADalší význam vitaminu A

  • Posiluje obranyschopnost organismu a odolnosti proti nemocem.
  • Je nezbytný pro růst a vývoj dětí.
  • Pomáhá léčit zvětšenou štítnou žlázu.
  • Zkracuje domu rekonvalescence po nemocích i mozkových příhodách.
  • V působení vitaminu A má důležitou roli i zinek.
  • Vitamin A je možno získat ve formě tobolek, olejových kapek a ampulí.
  • Doplňky vitaminu A by se měly užívat po jídle.

Co vitamin A narušuje a snižuje jeho vstřebávání

  • Spaluje se při déletrvajícím sledováním TV či vysedáváním u PC.
  • Negativně působí také konzumace alkoholu a některé žaludeční léky, barbituráty, antikoncepční pilulky, léky pro snížení hladiny cholesterolu.

Co usnadňuje vstřebávání vitaminu A

  • V působení vitaminu A má důležitou roli zinek (pomáhá při uvolňování vitaminu A z jater)

Doporučená denní dávka

  • Děti- 300-700mcg (dle věku)
  • Dospělí 750-800mcg
  • Těhotné až 1200 mcg

Doplňky a jejich užívání

  • Vitamin je možno získat ve formě tobolek, olejových kapek a ampulí
  • Doplňky by se měly užívat po jídle

Jak se projevuje nedostatek vitaminu A

  • Mezi první projevy nedostatku patří praskání a krvácení rtů a také svědivá kůže a loktech a nohách.
  • Problémy s menstruací u žen a s plodností u mužů, ztráta chuti, porucha imunity a šeroslepost.
  • Také vznik močových kamenů a časté záněty močového měchýře, průdušek, pochvy.
  • U dětí pak vznikají časté infekce oční a ušní, ubývání na váze a zpomaluje se jejich růst.

Jak se projevuje nadbytek vitaminu A

  • Nadbytek je stejně škodlivý jako nedostatek.
  • Projevuje se vypadáváním vlasů, nutkáním na zvracení, průjmem, mlhavým viděním, nepravidelnou menstruací, únavou a bolestmi kloubů.

Přírodní zdroje

  • Vitamin A je obsažen v potravinách živočišného původu- rybím tuku, rybách, žloutcích, vnitřnostech, játrech a plnotučných mléčných výrobcích.
  • Z potravin rostlinného původu je nejvíce vitaminu A obsaženo v mrkvi, špenátu brokolicil, petrželové nati, mangu a meruňkách.
Tyto informace nebyly schváleny společností O.K.G., s.r.o., nejedná se o oficiální materiál společnosti.
 Zdravý život - Monika  © 2016