OKG

Monika

Banner - ZZ

b vitamins missing from gluten free dietVitamin B1 (thiamin)

  • Tento vitamin byl ze skupiny vitaminů B objeven jako první.
  • Vitamin B1 se v organismu neukládá a jeho zásoba stačí na 4-10dnů.
  • Musí být pravidelně dodáván, neboť organismus vylučuje nespotřebované množství v moči.

Vitamin B1 a zdravé srdce

  • Je prokázáno, že nedostatek vitaminu B1 zeslabuje srdeční činnost, snižuje pružnost srdeční tkáně, způsobuje pomalý a nepravidelný tep a může vést až k srdeční zástavě.

Vitamin B1 a látková přeměna

  • Vitamin B1 se podílí na metabolismu sacharidů. Hraje důležitou roli při jejich přeměně na glukózu, což je jediný typ cukru, který může tělo přeměnit na energii.
  • Vitamin B1 také stabilizuje chuť k jídlu, již jeho mírný nedostatek vyvolává chuť na sladké. To bude určitě zajímat ty, kteří chtějí zhubnout.

Vitamin B1 a pevné nervy

  • Tento vitamin se někdy nazývá duševní vitamin, neboť má příznivý vliv na nervový systém a duševní výkon.
  • Pokud jste emotivně nestabilní, popudliví, duševně unavení, přehnaně reagujete na stresy a deprese, pravděpodobně máte nedostatek vitaminu.
  • Pravidelné podávání má za následek čilost, chuť do života, působí proti náladovosti a podrážděnosti.
  • Také vyvolává vyrovnanost a odstraňuje nervozitu.
  • Nedostatek způsobuje nespavost a bolesti hlavy.

Vitamin B1 a paměť

  • Vitamin podporuje tvorbu acetylcholinu, látka, která je nezbytná pro paměť, úroveň pozornosti a chrápání. Projevem nedostatku je krátká paměť, neschopnost, nejistota, nedostatek iniciativy.

Další význam vitaminu B1

  • Důležitý pro funkci enzymů
  • Je nezbytný pro správnou funkci jater
  • Nízká hladina bývá spojená s rizikem onemocnění rakovinou prostaty
  • Pomáhá při léčně pásového oparu
  • Zmírňuje bolesti
  • Působí příznivě na hojení ran
  • Zlepšuje kvalitu spánku
  • Odstraňuje brnění a křečev dolních končetinách

Co narušuje a snižuje vstřebávání vitaminu B1

  • Je to velmi choulostivá látka, která je rozpustná ve vodě a narušuje ji teplota-pečení, vaření, mražení nebo uhličitan sodný.
  • Běžné léky také narušují vstřebávání- anacidní léky na žaludek a gastritidy, diuretika, antibiotika a antikoncepční tablety.
  • K likvidátorům patří také káva, čaj, alkohol tabák, velké množství konzumace sladkostí a sladkých nápojů.

Co usnadňuje vstřebávání vitaminu B1

  • Vitamin C může zabránit zničení vitaminu B1 a zvyšuje jeho vstřebávání.

vitamin B1Doporučená denní dávka

  • Děti 0,3-1,4mg
  • Muži 1,5mg
  • Ženy 1mg
  • Těhotné až 2mg
  • Pro léčebné účely se doporučuje až 25mg denně
  • Potřeba vitaminu se zvyšuje u osob starších 55let a u kuřáků

Doplňky a jejich vstřebávání

  • Vitamin bývá součástí multivitaminových směsí.
  • Nejúčinněji působí ve formě komplexu s dalšími vitaminy skupiny B, zejména obsahuje-li kyselinu pantotenovou a listovou a vitamin B12.
  • Vhodným doplňkem vitaminu je Pangamin.
  • Tímto vitaminem bývají obohaceny i některé potraviny, např. cereální výrobky.

Jak se projevuje nedostatek vitaminu B1

  • Při kvalitní přirozené stravě by neměl nastat.
  • Mírný nedostatek se projevuje jako dráždivost, deprese, apatie, úzkost, svalová slabost, potíže s koncentrací, nespavost, třes rukou, svědění v pažích a nohách.
  • Dlouhodobější nedostatek má pak za následek vznětlivost, chudokrevnost, nízký krevní tlak, poruchy trávení.

Jak se projevuje nadbytek vitaminu B1

  • Toxický účinek není znám, přebytečné množství se vylučuje močí, v tkáních nebo orgánech se neukládá.
  • Toxické dávky jsou vyšší než 3g denně.

Přírodní zdroje

  • Nejdostupnějším zdrojem vitaminu jsou pivovarské kvasnice, pekařské droždím pšeničné klíčky, otruby, játra
  • Další zdrojem je libové vepřové maso, drůbež ryby, luštěniny, neloupaná rýže, ořechová játra, rostlinná semena, celozrnná mouka, zelenina (hrášek, avokádo, chřest, květák, kedluben, ovoce (švestky, fíky, rozinky, pomeranče)

Tipy do kuchyně

  • Vařením a hlavně postupným ohříváním se ničí až 70% vitaminu B1 obsaženého v potravě. Při přípravě toastů se ničí za 1 minutu až 30% vitaminu B1.
  • Vitamin B1 je rozpustný ve vodě. Je tedy vhodnější vařit zeleninu v páře, čímž zabráníme vylouhování vitaminu do vody.
Tyto informace nebyly schváleny společností O.K.G., s.r.o., nejedná se o oficiální materiál společnosti.
 Zdravý život - Monika  © 2016